Collaborative Mind Map
Medium
Collaborative Mind Map
A Mind map is a visual representation of related and hierarchical ideas in map form. It can be offered at the end of a course, training module, etc. Learners identify and organize the knowledge taught upstream. It is necessary to have a session before and then after, rather than during the exercise.
Group size : Small group (4-5 persons), Group (10-15 persons), Classroom (20-30 persons), Amphitheater, large group
Modality : Presential
Duration of the teaching method : An entire session, Over several sessions
Special equipment : Computer, mind map software (available as free software), video projector (for returns)
Type of knowledge developed : Knowledge, Know-how, Social skills
Target Audience : Students
Course Type : Tutorials (TD), Course
Preparation time :1h
Author and persons who made changes : Nathalie Agbagla
Why am I using this technique?
For my learners...
The Mind map collaborative is a trick that allows learners to check at the end of the course/training/module the understanding and knowledge of the concepts taught. It allows them to structure their thinking and to have a global and integrated vision of the courses they have been given.
This trick involves the use of software dedicated to the creation of Mind map. The learner learns how to master it.
The Mind map collaborative also promotes mutual aid and shows the power of collective intelligence.
For me, teacher or trainer...
The collaborative Mind map allows the trainer/teacher to check the level of understanding of his teachings by the learners.
Framework and steps / Instructions
The preparation
- To make the Mind map: all learners and the teacher must have access to a computer connected to the Internet with Mind map software (some are available online in free or free version: see "Useful links")
- For playback: a computer connected to the internet with Mind map software and a video projector
The process
- Step 1: This is a preparation step in fact you have to choose and download a software to create Mind map. There are free online software available on the internet. You must then create the Mind map by indicating the object of the Mind map, the title of the course/module/training for example.
- Step 2: At the end of the teaching, the teacher/trainer must explain the Mind Map principle to the learners and how it works. Then you have to give the instructions for the following TD: list and organize the course elements.
- Step 3: The preparation of the next TD consists in taking note of the Mind map made by the learners and thinking about the feedback that there is to be done on it, identifying the points misunderstood,...
- Step 4: The aim of the TD is to review the Mind map with the learners, making modifications, additional explanations and missing elements if necessary.
Variants
An alternative idea could be to propose to a larger group, in an amphitheatre for example, a controversial question with a justifiable thesis and antithesis.
Points of vigilance
Learners are often confused. Some of them have never used a Mind map, they should not be blocked by the tool. You should therefore choose a tool that is easy to use and explain how to make a Mind map.
Maybe do one in class earlier in the training?
What if it doesn't work?
There is always knowledge acquired as in any classical teaching.
Useful links
Examples https://www.mindomo.com/
Mind Map Collaborative
Moyenne
Mind Map Collaborative
Une Mind map est une représentation visuelle d'idées mises en relation et hiérarchisées sous forme de carte. Elle peut être proposé à la fin d'un cours, module de formation etc. Les apprenants répertorient et organisent les connaissances enseignées en amont. Il est nécessaire d'avoir une séance en amont puis une en aval, plutôt de l'exercice.
Taille du groupe : Petit groupe (4-5 personnes), Groupe (10-15 personnes), Salle de cours (20-30 personnes), Amphithéâtre, grand groupe
Modalité : Présentiel
Durée de la méthode pédagogique : Une séance entière, Sur plusieurs séances
Matériel particulier : Ordinateur, logiciel de mind map (existe en logiciel libre), vidéoprojecteur (pour les retour)
Type de savoir/Connaissance développée : Savoir/Connaissance, Savoir-faire, Savoir-être/Attitude
Public visé : Etudiants
Type de cours : TD, Cours
Temps de préparation :1h
Auteur : Nathalie Agbagla
Pourquoi j'utilise cette technique ?
Pour mes apprenants
La Mind map collaborative est une astuce qui permet aux apprenants de vérifier en fin de cours/formation/module la compréhension et la connaissance des concepts enseignés. Elle leur permet de structurer leur pensé et d’avoir une vision globale et intégré des cours qui leur ont été donnés.
Cette astuce met en jeu l’utilisation d’un logiciel dédié à la création de Mind map. L’apprenant apprend donc la maîtrise de celui-ci.
La Mind map collaborative permet également de favoriser l’entraide et montre la puissance de l’intelligence collective.
Pour moi enseignant formateur :
La Mind map collaborative permet au formateur/enseignant de vérifier le niveau de compréhension de ses enseignements par les apprenants.
Cadre et étapes / Consignes / Instructions
Préparation:
- Pour la réalisation de la Mind map : tous les apprenants et l’enseignant doivent avoir accès à un ordinateur connecté à internet avec un logiciel de Mind map (certains sont disponibles en ligne en version libre ou gratuite: cf “Liens utiles”)
- Pour la restitution : un ordinateur connecté à internet avec le logiciel de Mind map et un vidéoprojecteur
Déroulement
- Étape 1 : C'est une étape de préparation en effet il faut choisir et télécharger un logiciel de création de Mind map. Il existe des logiciel en accès libre à en ligne sur internet. Il faut ensuite créer la Mind map en indiquant l'objet de la Mind map, le titre du cours/module/formation par exemple.
- Étape 2 : À la fin de l’enseignement, l'enseignant/formateur doit expliquer le principe de la Mind map aux apprenants ainsi que son fonctionnement. Puis il faut donner les consignes pour le TD suivant : répertorier et organiser les éléments de cours.
- Étape 3 : La préparation du prochain TD consiste à prendre connaissance de la Mind map faite par les apprenants et réfléchir aux retours qu'il y a à faire dessus, repérer les points mal compris, ...
- Étape 4 : Le but du TD est de relire la Mind map avec les apprenants, en apportant des modifications, des explications complémentaires et des éléments manquant si nécessaire.
Variantes :
Une idée de variante pourrait être de proposer à un groupe de la taille plus importante, en amphithéâtre par exemple, une question de type controverse avec une thèse et une antithèse justifiable.
Points de vigilance :
Les apprenants sont souvent déroutés. Certains d'entre eux n'ont jamais utilisé de Mind map, il ne faut pas qu'en plus ils soient bloqués par l'outil. Il faut donc choisir un outil simple d'utilisation et bien expliquer comment faire une Mind map.
Peut-être en faire une en cours plus tôt dans la formation ?
Et si ca ne marche pas ?
Il y a toujours des connaissances acquises comme dans tout enseignement classique.
Liens utiles
Exemples https://www.mindomo.com/fr/